Premium

Cannes-winnaar: wereldwijd aandacht voor 'afval-land'

Deze spraakmakende campagne won onder andere een Design Grand Prix tijdens Cannes Lions Festival of Creativity 2018.

Mediabedrijf LADBible begon een spraakmakende actie om aandacht te vragen voor vervuiling door plastic afval in de oceanen. De activisten wilden een ‘afvaleiland’ ter grootte van Frankrijk in de Grote Oceaan laten erkennen als 197ste officiële natie.

Dit 'afval-land' kreeg de naam 'Trash Isles'. De gedachte achter de actie? Als de Verenigde Naties het land erkennen, zijn andere lidstaten verplicht om te helpen opruimen.

225.000 handtekeningen

LADBible werkte samen met nonprofit The Plastic Oceans Foundations en reclamebureau Abbott Mead Vickers BBDO. Meer dan 225.000 mensen tekenden de petitie. 

Oud-vicepresident Al Gore werd de eerste ‘inwoner’ en actrice Judi Dench de koningin. BBDO ontwierp zelfs een vlag, munteenheid (de ‘Debris’) en postzegels. Paspoorten zijn natuurlijk gemaakt van gerecycled materiaal.

Aandacht

De Trahs Isles zijn uiteindelijk niet officieel erkend. Dat gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren, alleen al omdat het 'afvaleiland' niet bestaat.

Het creatieve team achter Trash Isles zegt na hun winst in Cannes tegen magazien Campaign: "Het doel was zorgen dat meer mensen zich beseffen hoe groot de impact van afval in de oceanen is. Dus het is fantastisch dat de campagne zoveel aandacht krijgt en ook nog eens prijzen wint. Hoe meer er over de actie gesproken wordt, hoe lastiger het wordt om het probleem te negeren."

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie